God natt er det vel på tide å si, nå er det natten. I morgen er det en ny og ubrukt dag.
Håper du får sove og hvile godt. Det er god medisin i god søvn.
God natt!
God natt er det vel på tide å si, nå er det natten. I morgen er det en ny og ubrukt dag.
Håper du får sove og hvile godt. Det er god medisin i god søvn.
God natt!
Ja nei det ble ikke gjort så mye etter jobb i dag. Fortsatt en normal tirsdag. Tok det veldig enkelt til middag i dag…fiskeboller i karrisaus med gulrot og bacon. Noe som er greit å spise av og til……nå var det hjemmelaget fiskeboller såå….litt bedre enn kjøpings.
Ellers så strikker jeg litt, men er kun en amatør. Blir nok ikke å legge ut oppskrifter og sånn. Kanskje legger jeg ut bilde når strikke prosjektet er ferdig…….om det blir ferdig da!!!! Jeg er kjempe flink å begynne på prosjekt……ikke helt like flink å avslutte…..
Jeg har begynt å “vri” hjernen for å finne ut hva jeg skal gi familien i julegaver. Jeg har ganske så stor familie men mindre med penger, så det blir kun en liten ting. Men det skal jo være litt for å vise at jeg tenker på dem….skal ikke være fint og flott og koste mest mulig.
Så…det er tirsdag…..ingen ting spesielt med den, bare en av dagene i uka. Det er en smule kjølig denne tirsdagen , en tirsdag på begynnelsen av denne høsten. Kan ikke si “denne vanlige høsten” …….det er et helt år fra høst til høst…. blir ikke helt like noen av dem! Men tirsdagene er litt like bare med små nyanser i forskjell. Men nei…egentlig så er ingen tirsdager helt like…..det bare virker sånn!!
Så er det jobben som venter, en vanlig jobb, en vanlig dag…… alikevel så er det små nyanser av forskjell fra alle andre tirsdager.
Reklame |
Det er som en himmelsk ballett av lys som danser over nattehimmelen. Fargen er som oftest lysende grønn, gjerne med et snev av rosa langs kanten, og noen ganger med en dyplilla kjerne. Noen ganger danser nordlyset sidelengs, andre ganger i ring, og noen ganger stråler det ut mot deg fra et punkt på himmelen – nesten som om det kommer og tar deg
Hva er egentlig nordlys?
Aurora borealis
Et lysfenomen som oppstår når elektriske partikler fra sola kolliderer med jordas atmosfære. Lysene kan ses når himmelen er mørk. Rundt midten av desember gjør mørketiden at du kan oppleve fenomenet store deler av døgnet.
Lysshowet blir til når en stor mengde elektrisk ladde partikler kastes ut fra solen under en solstorm, og blir dratt mot jordens atmosfære. Partiklene møter jordens magnetiske skjold og blir så ledet mot en sirkel rundt den magnetiske Nordpolen. Når partiklene kolliderer med nitrogen- og oksygenatomer, dannes det lyset vi kaller nordlys.
Hvilke farger nordlyset får, kommer an på hvilke atomer som er involvert i kollisjonen.
Aurora Borealis er ikke det eneste lysshowet universet har å by på. Den sørlige hemisfæren har sin egen versjon, nemlig aurora australis – sørlys.
Det er lettest å oppleve lysshowet i Nord-Norge fra slutten av september til slutten av mars, når det er mørkt fra tidlig ettermiddag til sent på morgenen. Nord-Norge er stort, men det er heldigvis veldig enkelt å reise til denne delen av landet – og ikke minst å komme seg rundt i landsdelen.
Og husk at det ofte er mange timer med utrolig vakkert lys i «mørketiden» også, siden solen ofte holder seg tett over eller under horisonten, og lyser opp skyene og himmelen med de vakreste fargespill. Og selv om nordlyset skulle utebli, kan det å oppleve den uendelige, klare stjernehimmelen være like fantastisk.
Lysforurensning blokkerer stjernehimmelen i halve Europa, men drar du utenfor de tettbebygde strøkene i Norge kan du kanskje se deler av Melkeveien, selv uten kikkert.
Før du planlegger turen, er det viktig å huske på at Nord-Norge er vår største landsdel. Den dekker mer enn en tredjedel av landet!
Den strekker seg fra idylliske Helgeland i sør og helt til Nordkapp, det nordligste punktet i Fastlands-Europa. I øst ligger Kirkenes rett ved den russiske grensen.
Andre minneverdige opplevelser inkluderer øyhopping langs Helgelandkysten og biltur på en av verdens vakreste reiseruter, Kystriksveien.
Da får du med deg høydepunkter som Træna (bildet) med sine karakteristiske fjell ytterst i havgapet, og Vegaøyene som står på UNESCOs verdensarvliste.
Antall personer som ble drept mens de klatret opp vulkanen Kljutsjevskaja Sopka i Øst-Russland har økt fra seks til åtte. Det var tirsdag forrige uke at ti turgåere og to guider startet klatringen opp Russlands høyeste aktive vulkan. Fjellet er på 4754 meter over havet. På lørdag var tragedien et faktum da noen fra gruppen falt i døden på 4200 meters høyde og døde.
Hva er det som får mennesker til å oppsøke slike farer?
Det er jo ikke bare sitt eget liv dem setter i fare, også rednings mannskapet settes i stor fare.
av 12 personer- 10 turgåere og 2 guider så er det bare 4 som “kanskje” kommer hjem!!
Nå er det jo ganske mange som liker ekstrem sport så man skal kanskje ikke være for kritisk. Jeg må bare være så ærlig å si at jeg forstår det ikke. Og det er jo en ting å sette seg selv i fare men…man setter også andre i fare. Er det så viktig å komme opp til en vulkan….eller en fjelltopp. Er det for Facebook? Adrenalin kikk??
Nei…jeg forstår det absolutt ikke!!!!!!
Kraftverk kan faktisk være vakre.
Øvre Forsland kraftverk blir ofte omtalt som verdens vakreste.
“Øvre Forsland Kraftverk er lokalisert på elvebredden i lysningen i utkanten av en granskog. Utformingen av bygget er inspirert av det vertikale og det irregulære i granskogen. Lektene henviser til de vertikale trestammene, greinene og granskjegg som henger fra trærne. De skjeve veggene har åpninger som er varierende og tilfeldige, inspirert av åpninger i en granskog.
Foran bygget kan besøkende oppleve produksjonen av vannkraft. Fra broen kan man oppleve vannet strømme ut under bygget. Og gjennom de store åpningene kan man se inn i kraftverket. Belysningen skal være med å iscenesette kraftproduksjonen. Hjertet i kraftstasjonen, generatoren er belyst rød, og lyset glir over mot grønt og blått på veggene, inspirert av lyset i mørketiden i Nord‐Norge.”
I tilknytning til kraftverket har Helgeland Kraft også etablert et besøksbygg, Øvre Forsland besøksbygg som har møterom for opptil 16 personer, kjøkken og toalett.
Øvre Forsland kraftverk ble åpnet i september i 2015. Anleggene representere moderne vannkraft og vil påvirke naturen i så liten grad som mulig. Kraftverkene består av materialer som er vedlikeholdsfrie, miljøvennlige og av god kvalitet. Utformingen speiler de flotte omgivelsene som er i de områdene de er etablert. Bygningene har allerede fått både lokal, nasjonal og internasjonal oppmerksomhet for sin spektakulære utforming.
Bygget ligger innerst i Forlandsdalen i Leirfjord kommune og er et spektakulært og populært turmål.
Om du er i Nordland og i nærheten av Leirfjord så anbefaler jeg at du tar en dagstur hit og nyter en fantastisk tur.
Det er også bygd små kraftverk i Tosbotn, i samme stil og skal også ligge flott i naturen.
Jeg har ennå ikke vært i Tosbotn (Brønnøysund) ! Planlegger en tur din men det blir nok ikke i år, kanskje til neste sommer
God morgen, ny uke og ny mandag. Været er fremdeles strålende, kjenner at høsten er her men fremdeles strålende. Nå er det jobb som står for tur og så får vi se etter jobb hva formen sier.
Jeg er nok litt usosial så uten jobben så hadde jeg nok blitt litt av en enstøing.
Men nå må jeg rase avsted, vi snakkes siden.
Ha en flott dag!
Har laget litt mer plomme syltetøy men denne gangen prøvde jeg meg med å tilsette litt stjerneanis. Så får vi smake om det ble noe suksess. Ellers så er høst været fremdeles fantastisk, man må bare nyte.
Strømprisene og priser generelt går fremdeles rett opp i taket. Russland og Ukraina kriger fremdeles….så lite fremgang i det sporet.
The osbournes annonserer at dem gjør comeback. Denne gangen “hjemme” i England. Jeg vet ikke hvorfor “rikfolk” alltid skal gjøre sånn hjemme hos tv, kanskje det gir mye penge, oppmerksomhet…nææ jeg skjønner det ikke. Om jeg hadde så mye penger som ozzy så skulle jeg gjøre alt for å være mest mulig anonym…….men det er vel derfor jeg ikke har penger og ikke er “kjendis”. Weell…….kjendis foretrekker jeg å ikke være….men alle pengene hadde jeg tatt vell i mot.
Lørdag, høst og været er bra! Her er det om å gjøre å nyte!
Alt annet får bare vente. Skogen har ennå ikke fått høstfargene på, men det er nok bare snakk om dager. Men jeg regner med om jeg vandrer helt opp til over tre grensen så har høst fargene kommet. Så lang tur ble det ikke i dag, kun dagstur. Men det er godt med frisk høst luft i lungene og natur på alle kanter.
Det er godt å gå slik i naturen, å egentlig ikke ha noe klart mål….bare gå så langt man gidder.
Kaffen har jeg på termos i dag…men bål kaffe kunne vært godt. Bildet av bål og kaffekjelen er fra i vinter, jeg er ikke så glad i å fyre bål på denne årstiden. Nå har det jo regnet her i flere uker så jeg tror ikke det hadde utgjort noen fare, men det ble termos.
Det er mye sopp i marka, men jeg er egentlig ikke noen soppsanker. Altfor redd for å plukke noen giftige. Men kantareller er jeg bra sikker på, så dem plukker jeg.
En liten pust i bakken og så er det på tide å gå hjem igjen.
I dag har jeg faktisk gjort noe nyttig. Jeg har kokt plomme syltetøy og laget ripssaft…… alt fra egen hageflekk. I tillegg så har jeg jo vært på jobb.
Glemte selvfølgelig å ta bilder under prosessen, både med syltetøyet og saften. Jeg blir vel ikke en riktig blogger før jeg får foto seansen i ryggmargen. Men jeg tok bilde av første skålen med plommer.