å spare penger på mat

Mat er noe alle må ha, enten vi er fattige eller rike. Og vi bør alle få god næring fra maten. Der er jeg en smule irritert på…..tja jeg vet ikke….regjering, butikk “eiere”…you name it!!!

Det skulle vært billigere sunn mat  !!   Den Norske regjering skulle ha gitt tilskudd for å fremme frukt, grønnsaker, egg, fisk, melk…sunn mat med andre ord, for en pris som alle kunne ha råd til.

Slik det er i dag så er ofte den sunne maten den dyreste maten. Brus er ofte billigere enn melk, er det da rart at ungdom drikker brus oftere enn melk. Nå er jo vann det aller billigste alternativet, men selv om dette er Norge så er det ikke alt spring vann som er godt. Frukt og grønnsaker kommer raskt opp i en hinsidig pris og det er ikke gitt at alle kan kjøpe “billig” og lagre over vinteren.

Så …som i tidligere kriser i Norges historien ………Vi kan finne frem poteten igjen.

Poteten er glutenfri og fettfattig og blant få matvarer som inneholder nesten alt kroppen trenger. Poteter inneholder ca 80% vann og har mye færre kalorier enn eks. ris og pasta. Samtidig har den mer av viktige næringsstoffer. Poteter er særlig en fin kilde til C-vitamin, jern og kalium. Den inneholder også fiber, en rekke B-vitaminer og mineraler og lite, men allsidig sammensatt protein. 

Jeg har ei suppe som jeg pleier å lage når jeg har grønnsaker som må brukes opp.

  • 750 g poteter
  • purre
  • 2 skiver sellerirot
  • 2 ss smør
  • 1 l grønnsakbuljong (utblandet) eller grønnsakkraft
  • 2,5 dl matfløte
  • salt og pepper etter smak

jeg har alltid størst mengde poteter i for det gir stivelse og da slipper jeg å bruke mel i suppen. Ellers så bytter jeg ut sellerirot og purreløk med det jeg har ( eks gulrot, paprika).

Og så lenge man bruker potet som stivelse så er suppen glutenfri.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg