Helt himmelsk

Jeg har kanskje gitt utrykk for at jeg ikke liker matoppskrifter på blogg, eller kanskje at jeg ikke liker mat. Vell…feil begge antagelser! jeg elsker mat …både å lage og å spise 🙂  Men jeg synes det er i overkant av mat oppskrifter på blogg.no. Jeg er også “i min omgangskrets” kjent for å være litt på “hugget” motstander av vegetarmat. Altså jeg har ingenting i mot vegetarmat , eller vegetarianere……..bare slutt å prøve å frelse meg!!!!!!   Men i går var jeg hos ei venninne og fikk servert ei helt himmelsk god gryte………og selvfølgelig så var det ei vegetar gryte.

Den ønsker jeg å dele med dere. Dette er ei sånn gryte som det er lurt å begynne å tenke på dagen før, du må ikke…men lurt

 

 

Chana masala

Porsjoner 4

INGREDIENSER

  • 1 ss hel spisskummen

  • 1⁄2 ts korianderfrø

  • 8 stk hele pepperkorn

  • 1⁄2 ts sennepsfrø

  • 3 fedd hvitløk

  • 1 stk chili (gjerne grønn om mulig)

  • 3 cm fersk ingefær

  • 1 stk gul løk

  • 2 ss garam masala

  • 1 ts gurkemeie

  • 2 bokser hakkede tomater

  • 2 bokser kikerter (500 gram ikke medregnet lake)

  • 2 never spinat

  • 1 ts salt

  • Pepper

  • Tilbehør
  • Ris

  • Koriander

FREMGANGSMÅTE

  • Rist spisskummen, korianderfrø, sennepsfrø og hele pepperkorn i en varm og tørr panne. Når det begynner å ryke litt av krydrene kan du ha de over i en morter. Støt krydrene slik at du har finpulverisert krydder.
  • Skrell hvitløk og ingefær. Del ingefæret og chilien opp i mindre biter. Ha hvitløk, ingefær og chili i morten og støt det sammen med krydrene. Resultat skal bli en tykk currypaste. Du kan også tilsette bittelitt olivenolje om du synes det blir tørt. En liten matmølle (hakkebollen til stavmikseren) kan sikkert også brukes.
  • Rens og kutt opp den gule løken i små terninger. Surr den i en god klunk olivenolje, til den er blank og myk. Tilsett så currypasten og la den frese sammen med løken i to-tre minutter.
  • Tilsett så gurkemeie og garam masala og bland godt i blandingen. Du vil kjenne en deilig aroma bre seg rundt i kjøkkenet av alle krydrene. Bland inn de hermetiske tomatene og la gryten koke i 20 minutter. Jeg kokte den med lokket av, slik at den blir litt tykkere i konsistensen.
  • Mens gryten koker passer det fint å koke ris etter anvisning på pakken. Når risen er ferdigkokt kan du røre inn bittelitt gurkemeie og/eller tørkede chiliflak om du ønsker.
  • Ha kikertene over i et dørslag, og skyll de godt i kaldt vann til det slutter å skumme.
  • Når gryten har kokt i cirka 15 minutter kan du ha i kikertene. La gryten koke videre frem mot servering. Ha i et par never med spinat, og smak gryten til med salt og pepper. Spinaten vil i løpet av et minutt eller to falle sammen og gryten er klar.
  • Server chana masala i en dyp tallerken eller skål, sammen med ris og et dryss av fersk koriander. Håper det smaker!

 

 

 

 

Glemte helt å ta bilde av risen, men det ble lekkert med gul ris 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg