hvit pizza

til 10 porsjoner

Pizzafyll:
15 dl crème fraîche lett, 18 %
5 båt hvitløk
5 ts sitronsaft
salt og pepper
5 stk rødløk
70 stk rød cherrytomat
20 dl revet gulost
375 g spekeskinke
10 ss pinjekjerner

Ruccula eller basilikum

 

Jeg pleier å lage fyllet dagen før, bare blande crème fraîche, hvitløk,sitronsaft og salt & pepper.

Dagen etter så lager jeg pizza deig (evt kjøpe ferdig bunn)

  • 6 dl
    vann (lunkent)
  • 1 ½ pakker
    fersk gjær
  • 3 ts
    salt
  • 6 ss
    olivenolje
  • 19 ½ dl
    hvetemel

Rør ut gjær i litt av vannet i en bolle. Tilsett resten av vannet og olje. Bland salt og mel Rør inn litt og litt av melblandingen til du får en smidig deig. La den heve på et lunt sted i ca. 20 minutter.

Kjevle ut pizzadeigen tynt på melet bakebord eller direkte på bakepapir på stekeplaten.

Når pizzadeigen hever så kutter jeg opp rødløk i strimler, cherry tomater i to og river osten.

Ha fyllet på pizza bunnen, topp med rødløk og cherry tomat. Helt tilslutt pinjekjerne og revet ost.

 

Stek pizzaen midt i stekeovnen til den er gyllen og gjennomstekt, ca. 15 minutter.

Når pizaen er stekt så legger jeg på spekeskinke og ruccula/ basilikum

 

jeg lager alltid litt mye fyll, fordi……..1. vi liker mye fyll på pizzaen, 2. Vi liker pizzasnurrer.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg