Jeg er rik på natur og frihet

Laksenæringen permitterer og millionærene flykter utenlands. Er det bare grunnrente skatt som er problemet??
Grunnrenteskatten er altså skatt på avkastningen av å benytte seg av våre felles naturressurser…..ja du leste riktig! det er våre felles naturressurser, jeg og du eier dem også!

Petroleumsnæringen og kraftbransjen har allerede en slik skatt, hvorfor ikke laksenæringen?

“Utvalget som foreslo grunnrenteskatt på havbruk i 2019, viste til at lønnsomheten i havbruk var 3-4 ganger høyere enn i industrien. Det er liten tvil om at næringen har evne til å bære en høyere skattebyrde enn de gjør i dag.”

“Begrunnelsen for å innføre grunnrenteskatt på havbruksnæringen er at næringen fram til nå har hatt gratis tilgang til våre felles havarealer til produksjon. I tillegg til dette har staten delt ut konsesjoner, eller havbrukstillatelser, gratis eller billig til selskaper som driver fiskeoppdrett. Lønnsomheten av dette er svært god.”

 

Dem har fått bruke natur ressursene, har mennesker som jobber for dem……..men å gi noe tilbake sitter fryktelig langt inne for enkelte firmaer. Når sant skal sies så er det ikke alle, noen av laksenærings bedriftene har gitt masse tilbake til lokalsamfunnet og gir store bonuser til ansatt ved vellykkede år. Men dem har nok selv til salt i grøten og vell så det!!

Har dette blitt et samfunn hvor kun dem som klarer å “karre” til seg masse penger har livets rett???  For meg virker det som om det er dit vi er på vei. Selv politikerne evner ikke å se verdien i mangfoldet. Dem evner ikke å sette seg inn i hvor skoen trykker hos “vanlige” folk.

Jeg vil ikke være med på dette reset…….nå har jeg jo ikke masse penger så man kan vil kalle det en grunn….  kanskje er jeg bare misunnelig på di rike og vellykkede?  kanskje!  Men jeg tror faktisk helt lengst inne i mitt hjerte, at jeg er like mye vært som menneske som dem med flott hus og masse penger.

Men sannheten er jo en helt annen……vi er ikke like mye vært……..ikke i dagens samfunn………jeg ser og hører det hver dag…..

Penger og velstand er det som betyr noe!  Og for dem som sier noe annet…….se deg rundt ! Prøv å følge med…...klasseskillet er veldig merkbart!!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg