Jeg har startet……har du?

Samtidig som matprisene stiger og verden er på vei inn i en global matkrise, kaster nordmenn enorme mengder mat.

Tall fra NHO mat og drikke viser at nordmenn kastet 85 kilo spiselig mat per person i 2020.

Ifølge Bedarri tilsvarer det en femtedel av maten man spiser i løpet av et år. Det kunne mettet over en million mennesker, ifølge Fremtiden i våre hender.

Bedarri forteller at det er husholdninger som er den største enkeltposten for matsvinn. De står for litt under halvparten av alt matsvinn.

– Matproduksjon er noe av det mest klimapåvirkende vi gjør. Ettersom det står for rundt en tredel av klimagassutslippene, sier Bedarri.

Han legger til:

Det er på en måte greit at matproduksjon står for en så stor del av klimautslippene, for det er en så grunnleggende ting. Men når vi kaster så mye som vi gjør i Norge, er det uakseptabelt.

Emil Bedarri er fagleder i “fremtiden i våre hender” så han vet nok litt om emnet. Men å få til et lovforslag mot matsvinn som han mener vi skal ha, det skjønner ikke jeg hvordan det skal foregå. Det er husholdningene som kaster mest mat og å “gå” inn i private hjem og komme med pekefingeren…….nop ….det går ikke!!  Og å øke prisen for å kaste matavfall, det blir antagelig igjen dem som har minst å rutte med som blir straffet.

Men vi kan jo faktisk alle bruke hodet litt…..og litt mer.

Jeg har startet!!  Og det likeste i disse tidene med stadig økende matvare priser er at du sparer faktisk penger .Men den vanskeligste delen er faktisk å få resten av familien med på laget. Jeg i min enfoldighet trodde ungdom skulle juble for et slikt forslag, men nei………..alt blir litt verre når du faktisk må gjøre en innsats selv!!

Nå lager jeg /vi storparten av maten vi spiser fra bunnen ( vi liker å lage mat) og jeg har en “liten” uvane med å lage litt for mye mat, feilberegner ofte mengden vi spiser……så nå har vi alltid minimum en “reste” dag i uken. Nøkkelen da er jo selvfølgelig å kunne ta vare på restene på en forsvarlig måte, og også at vi ikke tar for mye på tallerken men heller forsyner oss flere ganger. Rester fra tallerken går rett i søplet! Brødmat ser jeg blir mindre kastet jo eldre barna blir. Så er det pålegget………der har vi vår store synder!!! Vi tror jo at vi må ha all verdens med pålegg…….men faktisk så har di fleste av oss noen “hverdags” favoritter. Vi har faktisk fått det ned til å ha bare noen sorter i kjøleskapet og aldri mer enn max 2 sorter kjøttpålegg i gangen. Det har også den fordelen at når vi har selskap eller skal feire noe spesielt……da kan vi kjøpe pålegg som vi ellers ikke har i kjøleskapet…….tro meg ….det blir satt stor pris på !

Men alt må jo selvfølgelig planlegges, fra innkjøp til bruk. Og ikke gå for hardt ut, det tar tid å forandre på vaner. Ikke minst…..ta hensyn til hvor du er i livet……men begynn i en ende….å planlegge innkjøp er en god start, det kan også spare deg for unødvendige kjøp og på sikt så sparer du litt penger.

Jeg har fremdeles masse å gå på før jeg kommer på et så lite matavfall som jeg tror jeg kan…….men ting tar tid og jeg trøster meg selv med at jeg har da begynt!

Har du begynt?

Jeg har begynt å gjøre mine fotavtrykk i naturen mindre, så kanskje di neste generasjonene får nyte både isbreer og blomst………..ute i naturen og ikke bare på bilder.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg