Lørdag og fritids syssel….

Begynn med å varme opp melk/vann og margarin. Husk nå at jeg sier varme opp, ikke koke!! 

Jeg bruker alltid 50/50 melk og vann, men du kan bruke bare melk eller bare vann om du ønsker. Margarin så kan du bruke plante margarin eller smør….. ditt valg! 

Vei opp alt det tørre, så har du noe å gjøre mens du vente på at melk/vann skal varmes opp. 

Salt og sukker…… ikke kutt ut disse to! Viktig for smak…. men også viktig for gjæren sin jobb!! 

Sammalt hvete grov. 

Hvetemel. Jeg har ikke riktig alt hvetemelet i det tørre, levner litt….. ser om deigen blir fast eller løs. 

Gjær på toppen av det tørre. Og jaaa….. jeg bruker tørrgjær!!!!!  En fantastisk oppfinnelse? ikke bare kan den oppbevares lenge, den tåler også mere varme enn fersk gjær.

Ett egg! Hjelper på hevingen, så man ikke trenger så mye gjær. Og egg inneholder masse vitaminer og mineraler…… og det er alltid bra!! Men kan kuttes ut om du føler for det! 

Melk/vann og margarin blandingen tømmes over det tørre….. så rører du!!!! Jeg pleier ikke å bruke kjøkkenmaskin…. med mindre jeg skal lage store mengder, men det er helt opp til deg!!!!! Ikke feil å bruke maskin…… men greit å bruke hand makt, så får man trimmet grevinne henget også?

Når du rører så ser du om du må ha resten av melet i, du vet…… det du målte opp men ikke hadde sammen med det tørre!!!! 

Deigen skal være fast men litt klissete….. 

Så skal den heve i ca. 30minutter. Legg et kjøkken håndkle eller plastfolie over. 

Du ser godt om deigen har hevet?

Trill ut…. hvor mange??? Tja det kommer ann på hvor store du lager dem?.   

Så kan dem heve i ca. 30minutter til. Slå på ovnen, så varmes den opp i mellomtiden

Jeg bruker over/under varme og 225 grader, det funker med min ovn…. du kjenner kanskje din?? Prøv deg frem….. dvs… følg med når du steker første brettet, så vet du helt med neste. 

Slettes ikke perfekte å se på….. men gode ble dem?

oppskrift:

1 liter melk/vann

150 gr margarin

2ts salt

2 ts sukker

1400gr.hvetemel

150 gr  Sammalt hvete

50 gr gjær

1 egg

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg